Milis Chalet

FAQ

Frequently Asked Question

Bokning

Kontakta oss via e-post med en förfrågan om att påbörja bokningsprocessen. Så snart uthyrningsdagarna är fastställda kommer du att få en preliminär bokningsbekräftelse via e-post eller sms. Den preliminära bokningen blir slutgiltig så snart 100 % av uthyrningspriset eller 30 % av handpenningen är betald: hela hyran ska betalas om uthyrningsperioden börjar inom 3 månader. Om det är längre än 3 månader tills uthyrningsperiodens början ska en 30 % handpenning betalas och det återstående saldot ska betalas 6 veckor innan uthyrningsperiodens startdatum.

Avbokningar måste göras skriftligen. Mottagande av avbokningsmeddelandet är avgörande för att fastställa avbokningsperioden, se nedan. Avbokningsavgiften är

  • 5% av det totala hyrespriset om uthyrningsperioden börjar om mer än 6 veckor
  • 50% av det totala hyrespriset om uthyrningsperioden börjar om 4 till 6 veckor
  • 100% av det totala hyrespriset om uthyrningsperioden börjar om mindre än 4 veckor

Kontakta oss vid allvarlig sjukdom, olycka, dödsfall eller force majeure i ditt hushåll så snart som möjligt och innan uthyrningsperioden börjar. För att diskutera eventuell återbetalning måste pålitliga dokument visas. Avbokningar som görs under vistelsen kvalificerar inte för någon återbetalning i de tidigare nämnda fallen.

Det rekommenderade maximala antalet personer är 15. På bottenvåningen finns 2 sovrum för 2 personer vardera. På övervåningen finns 3 sovrum för maximal 3 personer i varje sovrum (2 bäddar med 1 utdragbar säng) och 1 bäddsoffa för 2 personer. 

Från början av december till slutet av april är den kortaste uthyrningsperioden en vecka. Bokningen av stugan är mer flexibel under resten av året, med en minsta uthyrningstid på tre nätter. Kontakta oss på sales@milis.fi för förfrågningar om långtidsuthyrningsavtal.

Följande uthyrningsvillkor gäller för hyran av den uthyrningsstuga som ligger på Katajapolku 8 i FIN-95980 Ylläsjärv. Milis Chalet Oy, som är ägaren och uthyrningsföretaget, benämns i texten som ”Milis”. Bokningen av uthyrningsstugan och uthyrningsvillkoren blir bindande för både Milis och hyresgästen genom betalning av hela hyresbeloppet (om uthyrningen börjar om mindre än 3 månader) eller genom betalning av depositionen (om uthyrningen börjar om mer än 3 månader; detaljer finns nedan i avsnittet ”Bokning & betalning”). Den rättsliga minimiåldern för ingående av ett uthyrningsavtal är 18 år.

BOKNING, BETALNING OCH AVBOKNINGAR

Bokning och betalning

Under förutsättning att uthyrningsstugan är tillgänglig får hyresgästen en preliminär bokningsbekräftelse via e-post eller textmeddelande från Milis. Den preliminära bokningsbekräftelsen innehåller information såsom hyresperiod, in- och utcheckningstid, hyrespris samt betalningsinstruktioner. Den preliminära bokningen blir endast slutgiltig genom betalning av 100% av hyrespriset eller en 30% deposition: hela hyran ska betalas om uthyrningen börjar om mindre än 3 månader. Om uthyrningen börjar om mer än 3 månader ska en 30% deposition betalas, och återstående saldo ska betalas 6 veckor innan uthyrningsperioden börjar.

Avbokningar

Avbokningar måste göras skriftligen. Mottagande av avbokningsmeddelandet är avgörande för att fastställa avbokningsperioden nedan. Avbokningsavgiften är:

  • 5% av det totala hyrespriset om hyresperioden börjar om mer än 6 veckor
  • 50% av det totala hyrespriset om hyresperioden börjar om 4 till 6 veckor
  • 100% av det totala hyrespriset om hyresperioden börjar om mindre än 4 veckor

I händelse av allvarlig sjukdom, olycka, dödsfall eller force majeure i hushållet måste hyresgästen kontakta Milis så snart som möjligt och före starten av uthyrningsperioden. Som grund för eventuella diskussioner om återbetalning måste pålitliga och tillförlitliga dokument presenteras. En avbokning som görs under vistelsen kvalificerar sig inte för någon återbetalning i de tidigare nämnda fallen.

Milis ansvarar inte för någon skada eller olägenhet som orsakas för hyresgästen av oförutsägbara eller oundvikliga händelser (force majeure) eller av någon annan liknande anledning (inklusive strömavbrott, naturliga fenomen, djur eller insekter) som inte har sitt ursprung i Milis och som Milis inte rimligen kunde ha förhindrat.

I händelse av oförutsägbara eller oundvikliga händelser (force majeure) har Milis rätt att avboka bokningen. I detta fall har hyresgästen rätt till full återbetalning av hyrespriset. Milis ansvarar inte för någon skada eller olägenhet som orsakas för hyresgästen av händelser relaterade till force majeure eller någon annan liknande anledning (inklusive strömavbrott, naturliga fenomen, djur eller insekter).

Milis kan avboka bokningen om hyrespriset inte betalas i tid.

 

INCHECKNING, UTCHECKNING OCH NYCKLAR TILL UTHYRNINGSTUGAN

Incheckning och utcheckning

De bindande inchecknings-/utcheckningsdatumen och tidpunkterna finns på den preliminära bokningsbekräftelsen. Andra inchecknings-/utcheckningstider kan godkännas skriftligen endast av nyckelhanteringsföretaget eller av Milis.

Nycklar till uthyrningsstugan

Vid ankomsten måste nycklarna till stugan hämtas från nyckelhanteringsföretaget. Kontaktuppgifter till nyckelhanteringsföretaget skickas med den bokningsbekräftelsen. Om en eller flera nycklar går förlorade är hyresgästen skyldig att betala kostnaden för nya lås och andra relaterade utgifter. Om dessutom nyckelhanteringsföretaget måste öppna dörren under hyresgästens vistelse måste hyresgästen också täcka dessa kostnader för nyckelhanteringsföretaget.


STÄDNING

Slutstädningen ingår i hyran. Hyresgästen är dock ansvarig för följande uppgifter:

  • Disk måste diskas och ställas tillbaka i skåpen.
  • Mat måste tas bort eller slängas i soporna.
  • Tomma flaskor och burkar måste tas bort.
  • Möbler ska återställas till sina ursprungliga platser.

Eventuella ytterligare städåtgärder på grund av försummelse av dessa städskyldigheter kommer att debiteras hyresgästen, förutom en separat hanteringsavgift på €50 och eventuella uppkomna inkassokostnader

 

SKADOR, RÖKNING OCH ÖVERDRIVEN NEDSKRÄPNING

Stugan, de andra byggnaderna och parkeringsplatsen , alla flyttbara möbler, elektriska och andra installationer, grillstuga, utomhusbastu och tomten kommer att kontrolleras efter varje uthyrning. Förutom kostnaden för att reparera skador och extra städkostnader, kommer en separat hanteringsavgift på €500 och eventuella påkommande inkassokostnader att debiteras hyresgästen.

Rökning är absolut förbjuden i alla byggnader. Vid överträdelser gällande rökning kommer extra städkostnader, en separat hanteringsavgift på €500 och eventuella påkommande inkassokostnader att debiteras hyresgästen.

ANDRA VILLKOR

Max antal personer i stugan

Det rekommenderade maxantalet personer är 12. På bottenvåningen finns 2 sovrum för 2 personer vardera. På övervåningen finns 1 sovrum för minst 2 personer, 1 sovrum för minst 4 personer och 1 bäddsoffa för 2 personer. Det finns möjlighet till extra sovplatser i sovrummen på övervåningen (utdragbara sängar) ifall man kommer överens om detta.

Sängkläder, handdukar och toalettpapper

Sängkläder, handdukar och badlakan ingår inte i hyran, men kan bokas för €30/person. Om hyresgästen vill ändra bokningen avseende sängkläder, handdukar och badlakan måste ett e-postmeddelande skickas till sales@milis.fi senast 24 timmar före ankomst. Toalettpapper ingår i hyran.

Elfordon

Under biltaket finns två laddningsstationer för elfordon eller hybridfordon, tillgänglig mot en separat veckohyra på €50, som betalas i förskott enligt avsnittet ”BOKNING, BETALNING OCH AVBOKNINGAR”. Tillgängskortet för akk aktivera laddningsstationen måste hämtas ut vid ankomsten från nyckeltjänsteföretaget. Laddningsstationen får endast användas av hyresgästen och andra besökare i hyresstugan. Observera att vanliga eluttag inte får användas för att ladda el- eller hybridfordon, hyresgästen är ansvarig för eventuell ekonomisk skada som uppstår genom att detta förbud ignoreras.

Ved

Ved ingår i hyran. Det finns ved bredvid öppna spisen, i grillstugan och i utomhusbastun. Mer ved kan hämtas från det separata förrådsrummet bredvid biltaket.

Grillstuga och utomhusbastu

Användningen av grillstugan och utomhusbastun samt ved ingår i hyran. Hyresgästen förväntas vara särskilt noggrann och noggrann med användningen av den öppna spisen i grillhuset och den vedeldade ugnen i utomhusbastun.

Tält, badtunnor och husvagnar

Tält, husvagnar och användning av hyrutrustning såsom badtunnor eller mobila bastur är inte tillåtet.

KONTAKTINFORMATION VID PROBLEM

Facilitetsförvaltningen och städning:

Vid akuta problem, kontakta facilitetsförvaltningen och städföretaget Ant-Tilat Ky, Iso Illäksentie 42A, 95980 Ylläsjärv (+358 [0]400 774 757, huolto@ant-tilat.fi). Om problemet inte kan lösas, skicka ett e-postmeddelande till sales@milis.fi eller ring oss på +358 (0)40 525 8930, var vänligen och lämna ett meddelande om telefonen inte besvarades direkt.

Bökningsförfarande och kundupplevelse:

Skicka en e-post till sales@milis.fi eller ring till +358 (0)40 525 8930, vänligen lämna ett meddelande om telefonen inte besvarades direkt.

Prissättning

SÄSONG 2024-5 (01.06.24-31.05.25)

Winter, högsäsong veckor 52, 1+2: € 3’590

Winter, säsong veckor 8-11: € 3’300, vecka 12-16: € 3’590 

Winter, mitten säsong veckor 3-7: € 2’590, veckor 46-51: € 2’290 

Sommer, veckor 17-35 och veckor 40-45: € 1’690 

Ruska (höstfärger säsong), veckor 36-39: € 2’290 

Om annan hyrtid än 7 nätter:

Hyrespris : 7 x antal nätter, till exempel €1’690 : 7 x 3 nätter = €724.30

Ankomst, avresa och transport

Bytesdagar beror på säsongen. Från början av december till slutet av april är bytesdagen vanligtvis lördag. Under resten av säsongen kan bytesdagen bestämmas individuellt.

Incheckning från kl. 16.00, utcheckning senast kl. 10.00. Andra tider enligt överenskommelse.

Under högsäsongen (veckor 51 – 17) kan tidig incheckning och sen utcheckning möjligen vara ett problem på grund av städningsschemat. Om ingen särskild tid kan ordnas med nyckeltjänstföretaget kan du kanske komma överens om att lämna ditt bagage till nyckeltjänstföretaget.

Under resten av året (veckor 18 – 50) kan tidig incheckning och sen utcheckning vara möjlig genom en skriftlig överenskommelse. Kontakta oss på sales@milis.fi för mer information.

Vid ankomsten, hämtas nyckeln till stugan från nyckeltjänstföretaget. Om du inte kan ta dig dit, kontakta nyckeltjänstföretaget för att ordna en annan överenskommelse. Du kommer att få detaljerad information om nyckeltjänstföretaget och kan hämta ut nyckeln med den bokningsbekräftelsen.

Mer information finns: www.milis.fi/sv/om-yllas

Städning

Slutstädningen ingår i hyran.

Utrustning

Sängkläder och handdukar ingår inte i hyran, men kan bokas för 30 €/person. Sängarna är färdigt bäddade vid din ankomst. Om du vill ändra din bokning avseende sängkläder och handdukar, kontakta oss via e-post till sales@milis.fi senast 24 timmar före din ankomst.

Toalettpapper ingår i hyran.

Under biltaket finns två laddningsstationer för el- eller hybridfordon, tillgänglig mot en separat veckohyra på 60 € per laddningsstation, som ska betalas i förskott. Kortet för att aktivera laddningsstationen måste hämtas ut från nyckeltjänsteföretaget vid ankomsten. Laddningsstationen får endast användas av hyresgästen och andra besökare i hyresstugan. Observera att vanliga eluttag inte får användas för att ladda el- eller hybridfordon, hyresgästen är ansvarig för eventuell ekonomisk skada som uppstår genom att detta förbud ignoreras.

Ved ingår i hyran. Det finns ved bredvid öppna spisen, i grillstugan och i utomhusbastun. Mer ved kan hämtas från det separata förrådsrummet bredvid biltaket.

Användningen av grillstugan och utomhusbastun samt ved ingår i hyran. Hyresgästen förväntas vara försiktig med elden i den öppna spisen i grillhuset och den vedeldade ugnen i utomhusbastun.

En mysig Harvia-bastu med en elektrisk bastuugn ”Cilindro PC90XE” (9 kW). Bastun rymmer upp till 6 personer. Dubbel regnbågsdusch, toalett och handfat med angränsande omklädningsrum.

Köket är välutrustat med apparater, redskap, servis och bestick, glas, te- och kaffekoppar. Det finns diskhanddukar, diskmedel och minst en rulle hushållspapper. Grundläggande kryddor, filterpapper till kaffebryggaren, salt eller socker bör finnas i stugan. På grund av den snäva bytestiden mellan uthyrningar kan det hända att köksförråden inte alltid fylls på. Toalettpapper ingår i hyrespriset. För barn finns en resesäng, en hopfällbar barnstol och en potta. Det uppvärmda utrymmet för skidvallning är utrustat med ett arbetsbord, en Swix-vallajärn och en skidborste.

Därför bör du ta med följande:

  • Hushållspapper
  • Kapslar till Nespresso-maskinen
  • Papper, ritmaterial och kritor för barnen
  • Skidvalla och vallningshjälpmedel
  • Racletteost och fondueostblandning
  • Om du inte har bokat sängkläder och handdukar från oss, glöm inte att ta med dem. Lakan, påslakan och örngott måste alltid användas i sängarna.
  • Beroende på situationen kan grundläggande kryddor, filterpapper till kaffebryggaren, salt eller socker saknas.

För detaljerad information om inredning och köksutrustning, besök vår hemsida www.milis.fi/sv/hemsida

Husdjur och rökning

Med skriftligt godkännande är det möjligt att ha husdjur i stugan. En extra avgift på 50 € per vistelse kommer att tas för varje husdjur, upp till två husdjur. Avgiften täcker städkostnaderna. Kontakta oss i förväg för att begära tillstånd.

Rökning är absolut inte tillåten i någon av byggnaderna.

Problem under din vistelse

Tveka dock inte att omedelbart kontakta oss om du är missnöjd med något som rör stugan:

  • Vid akuta problem, kontakta facilitetsförvaltningen och städföretaget ANT Tilat för att åtgärda problemet så snabbt som möjligt. Kontaktuppgifterna är: Ant-Tilat Ky, Iso Illäksentie 42A, 95980 Ylläsjärv (+358 [0]400 774 757, huolto@ant-tilat.fi).
  • Om problemet inte kan lösas, skicka ett e-postmeddelande till sales@milis.fi eller ring oss på +358 (0)40 525 8930, var vänligen och lämna ett meddelande om telefonen inte besvarades direkt.

Caféer, catering, restauranger och shopping möjligheter

Restaurangutbudet sträcker sig från finländsk gourmetmat till traditionella lappländska menyer och inkluderar även internationella rätter och snabbmat. Självklart kan du också värma dig och njuta av en smakfull måltid eller snacks på någon av skidbackarnas restauranger eller mysiga caféer längs skidspåren. Om du föredrar att stanna i stugan kan du beställa cateringtjänster.

Om du föredrar att laga mat själv hittar du många ingredienser i den lokala livsmedelsaffären Eelin Kauppa. I Äkäslompolo kan du hitta Lapplands största livsmedelsmarknad, Jounin Kauppa, bara 12 km från Ylläsjärv. Du kan enkelt ta dig dit med din egen bil, SkiBus eller taxi längs den natursköna vägen som erbjuder fantastiska vyer över Lapplands unika landskap.

Mer information finns på Ylläs Ski Resorts hemsida. Eller skicka e-post till sales@milis.fi.

Utan bil i Ylläs

Ylläs SkiBus, som kör i hela Ylläs-området från sent i november till tidigt i maj, stannar nära stugan (220 m). Du kan hoppa av och på längs ruttan. SkiBus tar dig till exempel till den närliggande skidcentret Ylläsjärv med dess restaurang och serviceerbjudande och till den lokala livsmedelsbutiken Eelin Kauppa. Rutten kopplar även samman de två byarna Ylläsjärv och Äkäslompolo där det finns fler restauranger, shoppingmöjligheter och tjänster. Längdskidspåret ligger precis bredvid stugan. Alternativt kan du boka lokala taxitjänster.

SkiBus

Ylläs SkiBus, som kör i hela Ylläs-området från sent i november till tidigt i maj, stannar nära stugan (220 m) från sent i november till tidigt i maj. Du kan hoppa av och på längs rutten. SkiBus tar dig till exempel till det närliggande skidcentret Ylläsjärv med dess restaurang och serviceerbjudande och till den lokala livsmedelsbutiken Eelin Kauppa. Rutten kopplar även samman de två byarna Ylläsjärv och Äkäslompolo, där det finns fler restauranger, shoppingmöjligheter och tjänster.

Har du några andra frågor?

Kontakta oss gärna!