Milis Chalet

Uthyrningsvillkor

Följande uthyrningsvillkor gäller för hyran av den uthyrningsstuga som ligger på Katajapolku 8 i FIN-95980 Ylläsjärv.

Milis Chalet Oy, som är ägaren och uthyrningsföretaget, benämns i texten som ”Milis”. Bokningen av uthyrningsstugan och uthyrningsvillkoren blir bindande för både Milis och hyresgästen genom betalning av hela hyresbeloppet (om uthyrningen börjar om mindre än 3 månader) eller genom betalning av depositionen (om uthyrningen börjar om mer än 3 månader; detaljer finns nedan i avsnittet ”Bokning & betalning”). Den rättsliga minimiåldern för ingående av ett uthyrningsavtal är 18 år.

BOKNING, BETALNING OCH AVBOKNINGAR

Bokning och betalning

Under förutsättning att uthyrningsstugan är tillgänglig får hyresgästen en preliminär bokningsbekräftelse via e-post eller textmeddelande från Milis. Den preliminära bokningsbekräftelsen innehåller information såsom hyresperiod, in- och utcheckningstid, hyrespris samt betalningsinstruktioner. Den preliminära bokningen blir endast slutgiltig genom betalning av 100% av hyrespriset eller en 30% deposition: hela hyran ska betalas om uthyrningen börjar om mindre än 3 månader. Om uthyrningen börjar om mer än 3 månader ska en 30% deposition betalas, och återstående saldo ska betalas 6 veckor innan uthyrningsperioden börjar.

Avbokningar

Avbokningar måste göras skriftligen. Mottagande av avbokningsmeddelandet är avgörande för att fastställa avbokningsperioden nedan. Avbokningsavgiften är:

  • 5% av det totala hyrespriset om hyresperioden börjar om mer än 6 veckor
  • 50% av det totala hyrespriset om hyresperioden börjar om 4 till 6 veckor
  • 100% av det totala hyrespriset om hyresperioden börjar om mindre än 4 veckor


I händelse av allvarlig sjukdom, olycka, dödsfall eller force majeure i hushållet måste hyresgästen kontakta Milis så snart som möjligt och före starten av uthyrningsperioden. Som grund för eventuella diskussioner om återbetalning måste pålitliga och tillförlitliga dokument presenteras. En avbokning som görs under vistelsen kvalificerar sig inte för någon återbetalning i de tidigare nämnda fallen.

Milis ansvarar inte för någon skada eller olägenhet som orsakas för hyresgästen av oförutsägbara eller oundvikliga händelser (force majeure) eller av någon annan liknande anledning (inklusive strömavbrott, naturliga fenomen, djur eller insekter) som inte har sitt ursprung i Milis och som Milis inte rimligen kunde ha förhindrat.

I händelse av oförutsägbara eller oundvikliga händelser (force majeure) har Milis rätt att avboka bokningen. I detta fall har hyresgästen rätt till full återbetalning av hyrespriset. Milis ansvarar inte för någon skada eller olägenhet som orsakas för hyresgästen av händelser relaterade till force majeure eller någon annan liknande anledning (inklusive strömavbrott, naturliga fenomen, djur eller insekter).

Milis kan avboka bokningen om hyrespriset inte betalas i tid.

INCHECKNING, UTCHECKNING OCH NYCKLAR TILL UTHYRNINGSTUGAN

Incheckning och utcheckning

De bindande inchecknings-/utcheckningsdatumen och tidpunkterna finns på den preliminära bokningsbekräftelsen. Andra inchecknings-/utcheckningstider kan godkännas skriftligen endast av nyckelhanteringsföretaget eller av Milis.

Nycklar till uthyrningsstugan

Vid ankomsten måste nycklarna till stugan hämtas från nyckelhanteringsföretaget. Kontaktuppgifter till nyckelhanteringsföretaget skickas med den bokningsbekräftelsen. Om en eller flera nycklar går förlorade är hyresgästen skyldig att betala kostnaden för nya lås och andra relaterade utgifter. Om dessutom nyckelhanteringsföretaget måste öppna dörren under hyresgästens vistelse måste hyresgästen också täcka dessa kostnader för nyckelhanteringsföretaget.

STÄDNING

Slutstädningen ingår i hyran. Hyresgästen är dock ansvarig för följande uppgifter:

  • Disk måste diskas och ställas tillbaka i skåpen.
  • Mat måste tas bort eller slängas i soporna.
  • Tomma flaskor och burkar måste tas bort.
  • Möbler ska återställas till sina ursprungliga platser.

Eventuella ytterligare städåtgärder på grund av försummelse av dessa städskyldigheter kommer att debiteras hyresgästen, förutom en separat hanteringsavgift på €50 och eventuella uppkomna inkassokostnader

SKADOR, RÖKNING OCH ÖVERDRIVEN NEDSKRÄPNING

Stugan, de andra byggnaderna och parkeringsplatsen , alla flyttbara möbler, elektriska och andra installationer, grillstuga, utomhusbastu och tomten kommer att kontrolleras efter varje uthyrning. Förutom kostnaden för att reparera skador och extra städkostnader, kommer en separat hanteringsavgift på €500 och eventuella påkommande inkassokostnader att debiteras hyresgästen.

Rökning är absolut förbjuden i alla byggnader. Vid överträdelser gällande rökning kommer extra städkostnader, en separat hanteringsavgift på €500 och eventuella påkommande inkassokostnader att debiteras hyresgästen.

ANDRA VILLKOR

Max antal personer i stugan

Det rekommenderade maximala antalet personer är 15. På bottenvåningen finns 2 sovrum för 2 personer vardera. På övervåningen finns 3 sovrum för maximal 3 personer i varja sovrum (2 bäddar med 1 utdragbar säng) och 1 bäddsoffa för 2 personer.

Sängkläder, handdukar och toalettpapper

Sängkläder, handdukar och badlakan ingår inte i hyran, men kan bokas för €30/person. Om hyresgästen vill ändra bokningen avseende sängkläder, handdukar och badlakan måste ett e-postmeddelande skickas till sales@milis.fi senast 24 timmar före ankomst. Toalettpapper ingår i hyran.

Elfordon

Under biltaket finns två laddningsstationer för elfordon eller hybridfordon, tillgänglig mot en separat veckohyra på €60 per laddningsstation, som betalas i förskott enligt avsnittet ”BOKNING, BETALNING OCH AVBOKNINGAR”. Tillgängskortet för akk aktivera laddningsstationen måste hämtas ut vid ankomsten från nyckeltjänsteföretaget. Laddningsstationen får endast användas av hyresgästen och andra besökare i hyresstugan. Observera att vanliga eluttag inte får användas för att ladda el- eller hybridfordon, hyresgästen är ansvarig för eventuell ekonomisk skada som uppstår genom att detta förbud ignoreras.

Ved

Ved ingår i hyran. Det finns ved bredvid öppna spisen, i grillstugan och i utomhusbastun. Mer ved kan hämtas från det separata förrådsrummet bredvid biltaket.

Grillstuga och utomhusbastu

Användningen av grillstugan och utomhusbastun samt ved ingår i hyran. Hyresgästen förväntas vara särskilt noggrann och noggrann med användningen av den öppna spisen i grillhuset och den vedeldade ugnen i utomhusbastun.

Tält, badtunnor och husvagnar

Tält, husvagnar och användning av hyrutrustning såsom badtunnor eller mobila bastur är inte tillåtet.

KONTAKTINFORMATION VID PROBLEM

Facilitetsförvaltningen och städning:

Vid akuta problem, kontakta facilitetsförvaltningen och städföretaget Ant-Tilat Ky, Iso Illäksentie 42A, 95980 Ylläsjärv (+358 [0]400 774 757, huolto@ant-tilat.fi). Om problemet inte kan lösas, skicka ett e-postmeddelande till sales@milis.fi eller ring oss på +358 (0)40 525 8930, var vänligen och lämna ett meddelande om telefonen inte besvarades direkt.

Bökningsförfarande och kundupplevelse:

Skicka en e-post till sales@milis.fi eller ring till +358 (0)40 525 8930, vänligen lämna ett meddelande om telefonen inte besvarades direkt.